Om os

Min historie

Velkommen hertil - Min historie

Hej, jeg hedder Kristina 🌸

Jeg fik min ADHD-diagnose som 37-årig. Ja det var sent, men så som ved mange andre, især kvinder, så opdages det typisk først sådan rigtigt efter en kvinde har fået barn/børn da belastningsgraden bliver mindre og der er mere fokus på familielivet. Specielt hvis man som mig, bare var en flittig pige i sin barndom. Vi kvinder har en såkaldt "evne" til at tilpasse os omgivelserne og maskere symptomer, på især Adhd. Det lærer vi allerede i barneårene og derfor går vi meget oftest under radarerne. Det var dengang for mere end 20 år siden. NU er der kommet meget mere fokus på området. Heldigvis for det! 🌸 

Min diagnose vej

I meeeeget lang tid havde jeg mistænkt, at der var måske noget omkring det ADHD hos mig. Min kæreste og jeg så flere og flere symptomer på at det pegede i den retning og især efter jeg havde arbejdet som en gal i flere år med mine mange jobs på en og samme tid.

Det var først efter mit rygestop - tiøren virkelig faldt for os. Rygning havde været en pause og dæmper på mine symptomer, som jeg ubevidst havde anvendt som maskering og beroligende middel. Jeg hadet egentlig at ryge og altid hadet lugten af cigarret røg. Spøjst ikk?

Nå men tiden gik og vi fik vores to børn med 17 måneders mellem og symptomerne herefter blev større og fyldte mere og mere.
Jeg kom endelig til en tid hos min egen læge, efter 1.5 års udskydningen og min kæreste fik booket tiden til mig og sagde nu var det altså nu.  Det er jo en af de magter ADHD har over en. Udskydelse af opgaver 🙈 

Nå.. jeg scorede højt på skema hos lægen og hun sendte mig videre med henvisning til Psykiatri.. Der var bare liiiige 4 ÅRS ventetid !!!! 
Det kan man ikke byde en person som mig - som dårligt nok ejer tålmodighed og hader at vente!.

Vi endte med at gå den private vej og betale selv efter vi havde ventet lidt over 1 år - fordi det var nået så langt at det påvirkede mit arbejdsliv. Jeg brugte den energi jeg havde på vores børn. De var det allervigtigste for mig!. Men min kæreste Denis kunne se, at jeg kun hang i trådene når vi var på arbejde. Jeg er utrolig heldig at have en som ham, der griber mig når bunden ramler under mig🌸 
Jeg var total udbrændt!. Så vi googlede efter en privat psykiater og fandt en hvor jeg kunne få en tid om 3 uger. Så det gjorde vi!

2 uger efter den indledende samtale, testning og afklaringen hos Psykiateren, havde jeg ADHD diagnosen i hånden. 🙏
Det var næsten en lettelse. “Så det er ikke bare mig”. Pludselig faldt brikkerne på
plads i et puslespil, jeg havde forsøgt at samle hele mit liv.

Barne årene

Som barn var jeg den kloge pige. Den dygtige. Hende der altid klarede sig — men
også hende der græd over små ting, glemte hvor hun lagde sine ting, og som lå
vågen om aftenen mens hjernen kørte.
Ingen så ADHD’en. Jeg var jo “fin”. Jeg
“klarede mig”. Jeg var jo "så dygtig" Jeg var "social".. Listen kan fortsætte i uendelighed.

Men i mit indre vidste jeg, at noget var anderledes. Jeg har altid følt mig
anderledes — jeg kunne bare ikke sætte ord på, hvad det var. 

Ord er nu blevet lært og jeg er blevet så meget klogere på mig selv. Nu vil jeg bare gerne hjælpe andre med at nå til den samme forståelse og accept omkring dem selv og fortælle at Du er lige præcis som den du skal være! Adhd er en fantastisk gave hvis man fokusere på det gode i det! 

I dag er jeg 38, bor sammen med min kæreste Denis, og er mor til to dejlige børn på snart
4 og 2 år. Jeg er uddannet Heilpraktiker og arbejder hos Musu Care.

Og så har jeg en lille drøm ved siden af. Den hedder fokusflora.

Hvorfor fokusflora?

Da jeg fik min diagnose, ledte jeg efter materiale. Hæfter. Værktøjer. Noget der
kunne hjælpe mig — og som jeg også kunne dele med mit barn, som jeg begyndte at
se mig selv i.
Det meste af det jeg fandt var enten klinisk og koldt eller overfladisk og føltes fjernagtig.
Ingenting var smukt eller flot nok til, at jeg havde lyst til at lade det ligge fremme på bordet.
Ingenting talte til mig som det hele menneske jeg er — både ADHD’er, mor, kvinde,
og bare et menneske der gerne vil forstå sig selv bedre.

Ideen florede

Dernæst florerede ideen om fokusflora 🌸

Så jeg lavede det selv. 🌸

fokusflora har hæfter til hele familien rundt om ADHD:

🌸 Aktivitetsbøger til børn — så de kan forstå deres egen hjerne uden at blive sat i
bås

🌸Hæfter til voksne — der ser både ADHD’en og hele mennesket bagved

🌸Familie-hæfter — til mor, far, bedsteforældre og søskende der gerne vil støtte og
forstå

🌸Visuelle skemaer og affirmationskort — til hverdagen

Alt sammen i en tone der er professionelt funderet, men også som en ven, varm og smuk nok til at lade ligge fremme.

Disclaimer

Det er dog vigtigt at pointere at, det her er ikke behandling.
Hæfterne er støtte-værktøjer — ikke en erstatning for udredning, terapi eller
lægefaglig rådgivning.

De er skrevet i god tro, baseret på faglig viden og personlig
erfaring, men søg altid professionel hjælp hvis du eller dit barn har brug for det.


Tak fordi du er her 🌸
Jeg bygger fokusflora ved siden af mit liv som mor og Heilpraktiker. Det er
langsomt arbejde. Men det er gjort med kærlighed — for dig, for dit barn, eller for
den du elsker, der har en hjerne der virker lidt anderledes. 🧡
Velkommen her til dette univers 🌸

Kærlige hilsner Kristina